in ,

Koelvloeistof, waarom het goed is voor de auto

Wanneer de motor van een auto draait dan wordt deze warm. Door koelvloeistof te gebruiken zorgt dit ervoor dat de motor niet oververhit gaat worden. Het koelsysteem in de motor is het meest belangrijke deel. Koelvloeistof heeft nog meer functies die ook een belangrijke taak hebben.

Wat is Koelvloeistof?

Koelvloeistof is een vloeistof dat vijftig procent gedemineraliseerd water is. Hier zijn nog weer andere toevoegen zoals antivries, anti-corrosiemiddel, een middel dat schuimvorming tegen houdt en smeermiddel aan toegevoegd. Koelvloeistof heeft een hoog kookpunt tot rond de honderd vijfendertig graden. Koelvloeistof kan tegen vorst tot min honderd vijfendertig graden.

Welke functie heeft koelvloeistof?

Het koelsysteem van een auto heeft het belangrijke vloeistof nodig. Wanneer de motor draait wordt deze warm en de koelvloeistof zorgt er dan voor dat de motor afkoelt. En kan voorkomen worden dat de motor oververhit raakt. Koel vloeistof zorgt er voor dat het overtollige warmte wordt afgevoerd. Wanneer de vloeistof door de radiator gepompt wordt, gaat er door middel van de rijwind gekoeld worden.

Naast deze functies heeft de vloeistof nog een aantal functies:

● Motoronderdelen worden tegen kou beschermd

● Het zorgt ervoor dat er geen kalk komt op de onderdelen van het koelsysteem

● Ook beschermt het de motor tegen roest

Welke soorten vloeistoffen zijn er?

Koelvloeistof heeft verschillende kleuren zoals blauw, geel, rood/roze en groen. Nu zegt de kleur niet zo veel over de kwaliteit van de vloeistof. Het is meer een punt van herkenning. Tegenwoordig heeft de koelvloeistof een rood/roze kleur, dit is de G12 of G12+. Dit is een vloeistof die een autoleven mee kan gaan. Ze noemen het ook wel long-life. Je hoeft dan niet snel de vloeistof te vervangen. Dit gebeurt alleen als er een lekkage aanwezig is. Heb je een andere soort koelvloeistof dan moet deze vaak om de twee of drie jaar vervangen worden.

Welke vloeistof jij nodig hebt voor je auto kan je vaak onder de motorkap via het koelvloeistof reservoir of in het boekje van de auto vinden. Een fabrikant wil nog wel eens voorschriften hebben voor een bepaald automerk. Zo wordt de rood/roze vloeistof vaak geadviseerd voor de Audi, Bentley, Seat, Skoda en Volkswagen. De groene vloeistof wordt vaak geadviseerd voor de Citroen en Peugeot. De blauwe vloeistof wordt geadviseerd voor Audi, Bentley, BMW, Mercedes, Opel, Saab, Seat, Skoda en Volkswagen. De gele vloeistof wordt geadviseerd voor de Ford, Mercedes, Opel en Saab.

Iedere kleur koelvloeistof gebruikt andere additieven. Daarom is het niet verstandig om verschillende kleuren vloeistof met elkaar te vermengen of combineren. Maar mocht je niets anders voorhanden hebben dan is dat altijd nog beter dan dat je te weinig vloeistof in de motor hebt. Zorg er dan wel voor dat je op korte termijn de vloeistof gaat vervangen.

Koelvloeistof is dit giftig?

Zoals bekend bestaat koelvloeistof voor vijftig procent uit water en vijftig procent uit antivries en andere aanvullingen. De antivries bestaat voor ongeveer tweeënnegentig procent Ethyleen glycol of mono propyleen glycol. De aanvullingen hebben verschillende samenstellingen. Die worden naar de wensen van de autofabrikant samengesteld.

Wanneer ethyleen glycol puur is dan is het een stroperige zoet smakende vloeistof. En die is dus giftig. Dertig milliliter van deze pure vloeistof kan dodelijk zijn. Daarom is het van belang dat koelvloeistof uit de buurt van kinderen blijft. Mocht een kind wel vloeistof drinken bel dan direct 112.

Mono propyleen glycol is een alternatief wat veiliger en milieuvriendelijker is. Dit alternatief heeft een bittere smaak en wordt zelfs in hele kleine hoeveelheden gebruikt in de voedingsindustrie. In bijna iedere koelvloeistof zit ethyleen glycol.

Vloeistofniveau controleren, hoe doe je dat en wanneer?

Het vloeistofniveau moet regelmatig gecontroleerd worden. Dit is een gemakkelijke handeling die je zelf kan doen. Wanneer je het vloeistofniveau gaat controleren kun je op de volgende punten letten:

● Controleer het vloeistofniveau wanneer de motor koud is. Wanneer de motor koud is trekt de koelvloeistof in het expansievat. Als de motor warm is wanneer je vloeistof gaat vervangen is er een kans dat je verbrandingsplekken krijgt. Het kan dan namelijk enige snelheid uit de radiator komen.

● De dop van het expansievat hoeft er niet af. De meeste expansievaten zijn doorzichtig waardoor je het vloeistofniveau snel kan zien.

● Het expansievat moet gevuld zijn tot de helft of tot het minimum streepje. Is het lager dan moet er koelvloeistof toegediend worden.

● Is er te weinig vloeistof dan moet het hele koelvloeistof systeem nagekeken worden op lekkages. Er kan een te hoge druk plaatsgevonden hebben waardoor er vloeistof is vrijgekomen.

● Het openen van het expansievat moet gebeuren door middel van een handdoek over de dop van het expansievat te leggen en de dop minimaal opendraaien. Zo ontsnapt de druk uit het expansievat.

● Controleer alle onderdelen van het vloeistof systeem. De koelslangen, de aansluitingen en of de radiator lekkages heeft. Bij een lekkage is er een witte of groene substantie waarneembaar.

Het is dus belangrijk dat de oorzaak van het verliezen van de koelvloeistof duidelijk wordt. Dit kan natuurlijk ook bij een garage gedaan worden. Koelvloeistof verdampt nooit daarom is het heel erg aannemelijk dat er een lekkage zit.

Wanneer ga je koelvloeistof vervangen?

Wanneer je de kwaliteit van koelvloeistof wilt controleren is dat nog best wel lastig om dat zelf te doen. In het onderhoudsboekje van de auto staat welke vloeistof er in de auto hoort. Als dit aangegeven wordt met G12 of G12+ dan zit er een long life vloeistof in. Het houdt niet in dat het een koelvloeistof is dat ook echt voor altijd meegaat. De vloeistof kan aangetast worden door defecten in het koelsysteem. Je kunt de koelvloeistof altijd laten testen bij een garagebedrijf. Daar wordt de staat van de koelvloeistof gemeten. Over het algemeen kan de vloeistof mee van vijftigduizend tot vijfenzeventig duizend kilometer. Laat daarom de vloeistof ook ieder jaar even testen.

Wil je met de koelvloeistof op safe spelen dan is het verstandig om ieder kwartaal de vloeistof te laten controleren zodat er altijd werkende koelvloeistof in de auto zit.

Tweedehands vloeistof gebruiken, wel of niet doen?

Tweedehands vloeistof gebruiken is zeker geen aanrader. Bij tweedehands vloeistof kan het zijn dat het vervuild is of niet goed meer werkt. Hierdoor kan het zijn dat de motor niet goed genoeg koelt. Het gevolg kan zijn dat er grote schade opgelopen wordt. Wanneer het tankje van de vloeistof vervangen moet worden omdat er een lek in zit dan kan deze wel tweedehands zijn. Dit kan wat betreft kosten veel schelen maar wat kwaliteit betreft maakt het niet veel uit. Het is dus een klein probleem wat opgelost kan worden met een kleine en goedkope manier.

Kan er water bij koelvloeistof in?

Er kan wel water in je koelvloeistof tankje. Water koelt je motor ook. Nu is water natuurlijk ook de basis van koelvloeistof. Het heeft wel nadelen wanneer je water bij je koelvloeistof tankje in doet. Zo kan het bevriezen en kan het ook corrosie veroorzaken. Koelvloeistof heeft aanvullende middelen die de nadelen tegen gaan.

Nu heeft water wel nadelen maar het is beter dan dat je niet koelt. Heb je geen koelvloeistof bij de hand dan kan je het aanvullen met water. Het is wel aan te raden om dan zo snel mogelijk weer koelvloeistof toe te voegen. In de winter kan het met te veel water erin gaan bevriezen.

Wat gebeurt er als er geen vloeistof meer in de auto zit?

Zit er in het koelsysteem te weinig koelvloeistof dan kan de motor van de auto oververhit raken. En dan kan de auto aan de kook raken. Wanneer de motor oververhit raakt kan dit aardig in de prijs oplopen. De koppakking kan er namelijk tussenuit geblazen worden. Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je ieder kwartaal het vloeistofpeil gaat controleren zodat je een oververhitte motor kan voorkomen.

Of bekijk hier alle koelvloeistoffen
Ruitenwissers

De beste ruitenwissers voor uw auto

Motorolie

Motorolie voor uw auto: wat u moet weten